24.9.2013

Uusinta: E-pillerien lopettaminen

Olin ajastanut tämän postauksen huomiselle aamulle, mutten malta olla julkaisematta sitä jo tänään!:) Nimittäin päivällä kaupassa käydessäni silmiini osui iltalehden iso etusivun otsikko. Melkoinen sattuma juuri päivää ennen kuin tämän oli tarkoitus tulla ulos! :D Nettisivuilta juttu löytyy täältä. Aihe todellakin on siis pinnalla juuri nyt.

“Päätös kirjoittaa näinkin henkilökohtaisesta aiheesta lähti siitä, että olen saanut hurjasti positiivisia vaikutuksia e-pillerien lopettamisesta ja halusin jakaa mietteitä myös teidän muiden kanssa, jotka vielä pohditte e-pillerien lopettamista tai olette jo lopettaneet. Toivon myös, että ne jotka vasta suunnittelevat e-pillerien aloittamista pohtisivat tarkkaan aloittaakko vai ei e-pillerien syönnin. “

Näillä lauseilla aloitin postauksen joulukuussa 2012. Olen saanut ihan hurjan määrän palautetta tuosta postauksesta. Te ihanat jätitte huikeita kommentteja postaukseen ja teitte siitä kokonaisuutena todella kattavan. Ensimmäinen E-pillerien lopettaminen– postaus löytyy täältä. Kommenttien lisäksi olen saanut todella paljon sähköpostia aiheeseen liittyen. Monet ovat kertoneet saaneensa postauksesta tukea omaan päätökseensä olla syömättä pillereitä tai jatkaa niiden syömistä. Monet ovat punninneet hyvien ja huonojen puolien välillä ja pyrkineet löytämään sen itselleen parhaimman päätöksen. Yhä enemmän olen saanut niitä viestejä, joissa kerrotaan pillerien lopettamisen olevan yksi parhaimmista päätöksistä.

 

“Minulla kesti todella pitkään ennen, kuin uskalsin pillerit lopettaa. Kauan pohdin niiden haittoja ja sitä, että miten kauan olen jo niitä ehtinyt syödä. Varsinkin, kun lääkärit pelottelivat, etten saisi lopettaa pillerien syömistä. Minulta on leikattu 20-vuotiaana hyvänlaatuinen munasarjakasvain ja lääkäri kertoi, että pillerit auttaisivat siihen, ettei niitä enää tulisi.  Oli siis hurjan iso kynnys jättää pillerit monen vuoden jälkeen pois. Sain kuitenkin ihan hurjasti tukea omalta puolisoltani pillerien jättämisen suhteen, joka oli itselleni todella iso tuki. En vain yksinkertaisesti halunnut enää käyttää e-pillereitä, joissa on ihan hurjan isot määrät ylimääräistä hormoonia keholleni. “

Olen edelleen täysin samaa mieltä, mitä noin vuosi sitten kirjoitin. Vaikka päätös lopettaa pillerit oli iso en ole sitä päivääkään katunut. Pidän edelleen hormonaalista ehkäisyä huonona ja koen, ettei se ole luonnollinen. Olen itse sairastellut aikaisemmin paljon ja vatsani kanssa on ollut paljon ongelmia, enkä pidä yhtään mahdottomana ajatusta, että pitkäaikaisella pillerien syönnillä olisi voinut olla oma osuutensa vaivoihin. En usko niiden ainakaan olleen avuksi paremmassa olossa…

“No viime kesänä sitten sain heitettyä viimeiset e-pillerilevyt roskiin ja aloitin elämän ilman niitä. Alku oli IHAN HIRVEÄÄ!!! Hiukseni tihkuivat rasvaa ja koko naama puhkesi ihan hirveään kukkaan. Oli todella masentavaa nähdä oma naama peilistä, kun ennen sileät kasvot peittyivät finneillä ja naama rasvottui päivän aikana niin, että sitä pitä pyyhkiä paperilla, ettei rasvatippoja putoaisi tietokoneen näppäimistölle. Monta kertaa oli itkussa pidättelemistä ja monta kertaa olin vähällä aloittaa pillerit uudelleen. “

Monet kirjoittivat sähköposteissaan juuri samasta ongelmasta mitä minäkin koin. Iho oli muuttunut aivan erilaiseksi ja hiuksissakin oli havaittavissa muutoksia. Tämäkin on toki täysin yksilöllistä, mutta monen olen kuullut saavan apua nimenomaan maidottomasta ja viljattomasta ruokavaliosta. Itselläni se todellakin oli avain parempaan ihoon ja kehon puhdistumiseen muutenkin.

Samainen ruokavalio on myös auttanut voimaan mahan kanssa paremmin, joten voi lämpimästi suositella ainakin gluteenitonta ruokavaliota niille, jotka kärsivät jatkuvista vatsakivuista ilman tarkempaa selitystä niille.

 

“Tärkeää on muistaa, että me olemme jokainen yksilöitä ja se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi jollekin muulle. Kaikkein tärkeintä on kuunnella itseään, mutta ainakin minä toivoisin, että he jotka vielä suunnittelevat pillerein aloitusta pohtisivat oikeasti asiaa pitkään.”

Kuluvan vuoden aikana olen huomannut, että pillerien lopettamisesta on tullut lähes boomi! Todella monissa blogeissa on kirjoitettu pillerien lopettamisesta ja niiden vaikutuksista. Moni on kokonut, että pillerit eivät ole sopineet itselleen ja ovat olleet äärimmäisen tyytyväisiä hormonaalisen ehkäisyn lopettamiseen.

Nyt haluaisinkin kuulla teiltä miten te näätte hormonaalisen ehkäisyn tänä päivänä? Onko teidän asenteenne ja ajatukset muuttuneet kuluneen vuoden aikana. Media on tuonut ihan erilailla esiin aihetta ja uskon monen naisen pohtineen tätä pillerien lopettamista tai harkinnut tarkkaan sen aloittamista. Olisi todella mielenkiintoista kuulla teidän mietteitänne kommenttiboksin puolella! :)
Mikäli teillä herää joitakin kysymyksiä aiheeseen liittyen vastaan niihin myös todella mielelläni kykyjeni mukaan ainakin omien kokemuksieni osalta.

You Might Also Like

55 Comments

  • Reply
    Hanna
    24.9.2013 at 17:17

    Mua kiinnostaisi kuulla, että mitä sitten pillereiden tilalle? Monetkaan pillereiden lopettamisesta postanneet bloggaajat eivät ole kertoneet sitä. Ainahan voi vastata että omalta terveydenhoitajalta tai lääkäriltä voi käydä kysymässä vaihtoehtoja, mutta mua kiinnostaisi kuulla nimenomaan että mitä nuoret pillereiden syömisen lopettaneet naiset käyttää ehkäisynä.

    • Reply
      Mona
      24.9.2013 at 17:49

      Kyllähän niitä vaihtoehtoja löytyy!:) Toivottavasti kaikki nuoremmat käyttävät kondomia, koska sehän on se ainut, joka taudeiltakin suojaa, varsinkin jos ei ole vakituisessa suhteessa.. Mun mielestä sen kuuluisi olla ihan itsestään selvyys. Vakituisessa suhteessa vaihtoehtoja on esimerkiksi kuparikierukka. Nykyäänhän on ihan jotain “lämpömittareitakin” joilla voi mittailla varmoja päiviä yms :D Tai sitten vaan itse laskeskelee päiviä. Mä oon sitä mieltä, että jos haluaa olla täysin varma ehkäisystä niin sitten kierukka tai kondomit, mutta jos vahinko ei olisikaan niin iso vahinko niin silloin voi jotain muitakin kyseenalaisempia vaihtoehtoja harkita;)

      • Reply
        Papyli
        24.9.2013 at 18:00

        Mutta valitettavasti kondomi ja käsittääkseni kuparikierukka eivät ole niin varmoja raskauden ehkäisyyn kuin hormoonalliset lääkkeet.

        Itse tulin nuorena vahingossa raskaaksi ja käytössä oli kondomi. Sen jälkeen olen pitänyt huolta ettei vahinkoa voi käydä. Nyt myös suunnitellun lapsen jälkeen päädyin hormoonalliseen ehkäisyyn samasta syystä.

        • Reply
          Mona
          24.9.2013 at 18:16

          Näinhän se taitaa olla. Tosin eiväthän e-pilleritkään 100% varmoja ole… Mikäli haluaa olla täysin varma, niin voihan harkita vaikka kierukan ja kondomin käyttö.. Sitten luulis olevan aika pieni mahdollisuus. Tosin mikäli kokee, ettei pillereistä tule haittoja ja kokee sen tarpeeksi varmaksi niin keinoksi, niin miksipä ei..

      • Reply
        Elma
        26.9.2013 at 11:54

        Minulla on ollut käytössä ehkäisytietokone liki vuoden ja hyvin on kondomin kanssa yhteistyössä hoitanut ehkäisyn! Ainoita ongelmia ehkäisytietokoneen kanssa on aiheuttanut juhliminen (alkoholi+lyhyet yöunet) ja sairastuminen, jolloin ruumiin lämpötila nousee muista syistä kuin ovulaatiosta ja lämpöä ei joko voi mitata lainkaan tai se antaa virhetuloksen, jonka kone saattaa tulkita virheellisesti ovulaatioksi. Ymmärtääkseni se kuitenkin toimii siten, että jättää poikkeavat yksittäistulokset huomiotta. Jenkki palstoilla ehkäisytietokoneesta voi lukea hurjasti positivisia kommentteja, mutta Monaa kompaten en suosittelisi menetelmää nuorille taikka lyhyitä suhteita harrastaville.

  • Reply
    essi
    24.9.2013 at 18:06

    Mä olen pallotellut pillerien lopettamisen kanssa vaikka kuinka ja kauan, mutta keväällä päätin että nautin kesän vielä säännöllisistä menkoista ja sitten lopetan. Ensimmäisen kerran aloin ajattelemaan lopettamista juurikin sun postauksen jälkeen. Nyt on puolitoista liuskaa jäljellä ja uutta reseptiä ei enää ole. Olen syönyt pillereitä lähes 8 vuotta, joten lopettaminen on hankalaa.. Mutta samalla ällöttää kuinka paljon hormoneita olen syönyt! Eniten pelottaa juurikin se, että iho menee todella huoneen kuntoon. Ja että mitä jos menkat tuleekin miten sattuu tai ei ala ollenkaan lopettamisen jälkeen. Ja se kondomeilla säheltäminen… Onneksi poikaystävää ei paljoa hetkauttanut kun ilmoitin lopettavani pillerit :) Ja on sen verran pitkä ja hyvä parisuhde, että ei ne lapsetkaan maailmaa kaada jos niikseen käy.
    Monelta lopettaneelta kaverilta olen kuitenkin kuullut niin paljon hyvää ja että pillerien lopettaminen on ollut paras päätös aikoihin. Toivottavasti näin olisi ja kaikki menisi hyvin :)

    • Reply
      Mona
      24.9.2013 at 18:19

      Tsemppiä, äkkiä se kropan hormoonitasapaino tasoittuu!!:) Ja ei se oo sanottu, että ihan varmasti niitä näppyjä naamaan tulee:) Mulla on myös todella moni ystäväpiirissä jo lopettanut ja ollut tosi tyytyväinen päätökseen:)

  • Reply
    Pauliina S
    24.9.2013 at 18:09

    Moikka Mona,

    Kiitos osaksi sinun lopetin myös pillerit noin neljä kuukautta sitten, enkä voisi olla onnellisempi! :) Oireita minulle ei liiemmin tullut ja kuukautisetkin ovat tulleet joka kuukausi melkein samaan aikaan :) Myös kihlattuni oli päätöksestäni todella onnellinen ja olemme molemmat olleet todella tyytyväisiä päätökseen lopettaa hormonaalinen ehkäisy. Asenteeni e-pillereihin muuttui heti, kun kesällä uutisoitiin juuri sillon käyttämästäni YAZ-pillereistä… Onneksi lopetin ja ainakin huoli siitä, että ylimääräinen hormooni aiheuttaisi kehossani jotain vakavaa on poissa !! =) Koen elämän olevan PALJON helpompaa ilman ylimääräisiä hormooneita kehossa :)

    Suuret kiitokset siis sinulle, että jaoit meille näinkin henkilökohtaisen aiheen !! <3 Jatka samaan malliin, olet suuri esikuva minulle ja malliesimerkki upeasta ihmisestä !! :)

    • Reply
      Mona
      24.9.2013 at 18:20

      Heippa Pauliina!! Tosi kiva kuulla!!:) Ihan huippua, että sulla ei tullut mitään ikäviä vaikutuksia lopettamisen jälkeen ja mahtavaa, että koit myös olleen hyvä päätös:) Kiitos ihanasta ja sydämellisestä kommentista, sait iiiiiso hymyn aikaiseksi täällä päässä <3 :)

  • Reply
    Leena Niemi
    24.9.2013 at 18:09

    Pakko kysyä että saitko lisäkiloja kun aloit käyttämään e-pillereitä tai lopettamisen jälkeen ? Olen itse miettinyt lopettaa niitten käyttöä, ajattelin vielä tämän kk vetää loppuun ja sen jälkeen lopettaa kokonaan . Tuntuu että koko ajan turvottaa, maha on pyöreä ja ruokahalu on ihan järkyttävä. Oliko sulla samanlaiset oireet ?

    • Reply
      Mona
      24.9.2013 at 18:23

      Silloin kun pillerit aloitin (apua 14 vuotiaana:OO ) niin tuli joitakin kiloja, mutta en tiedä johtuivatko suoraan pillereistä… Lopettamisen jälkeen huomasin, että hieman katosi nesteitä, mutta kyllä painoon ja nesteiden kertymiseen eniten on mulla vaikuttanut ruokavalion epäsopivuus. Olen tosi yliherkkä monille jutuille, ja esim venhä aiheuttaa järkyttävän turpoamisen melkein heti :D Suosittelen kääntymään ihan ravintovalmentajan puoleen niin saat kunnon tarkistuksen juuri sun ruokavalioon. Kantsii kurkata mun ystävän postaus aiheesta, jonka hän juuri tänään kirjoitti. Löytyy
      täältä! :)

      • Reply
        Leena Niemi
        24.9.2013 at 21:04

        Kiitos nopeasta vastauksesta ! Naurettavaa kun meidän naisten tääytyy ns. kärsiä miesten takia, ettei me vaan saada niitä lapsia heiltä. Eniten naurattaa se että ne aina jaksaa valittaa siitä kondomin käyttämisestä ! harmi ettei ne oikein ajattele meitä naisia, että mitä kaikkea meille tulee niistä ehkäisyistä jne. Esim itse jouduin kärsii noin 4 kk hiivasta. Käytin ehkäisyrenkaita, (tai mikä niitten oikea nimi nyt onkaan) ja joka kuukausi noin viikko sen jälkeen kun sen vaihdoin niin tuli hiiva. Nyt sain e-pillereitä joissa on “luonnollisia ” hormooneja, joita on vähän jne jne jne.. Itse olen sitä mieltä ja kannattaa lopettaa, ennen kun meidän kaikkien naisten terveys menee. Vaikka niitä näppylöitä tulee, niin ne kuitenkin aina menee pois kunhan hoitaa ihoa hyvin ja syö terveellisesti ! :) Kiitos postauksesta! Näin muuten sun mieheen gymillä2000 ( olisko ollu ..hmm.. la ? ) teki mieli sanoo jtn mutta onneks jätin väliin :)

        • Reply
          Mona
          24.9.2013 at 21:11

          Hih, olisit menny sanomaan vaan jotain!! :D Eetu on mega sosiaalinen, joten sille uskaltaa kyllä moikata;)
          Onneksi tuo sun mainitsema miesten huomaamattomuus ei päde kaikkiin. Mä en voi kuin ylistää nimittäin Eetua kaikesta tuesta tähänkin asiaan liittyen:) Mutta joo, varmasti monet tekevät asiasta ongelman. Mun mielestä silloin saisi mies pitää ongelman yksinään;) Kaikkein tärkeintä on se oma hyvinvointi ja sen mukaan pitäs ajatella ja toimia. Jos pillerit on ok itselle niin miksei, mut hitsit kun meitä joille ne ei sovi on jo niin paljon niin en voi käsittää miksi niitä monelta taholta yritetään siitä huolimatta tuputtaa…:( Onneksi nyt on enemmän alettu puhua blogeissa ja muissa paikoissa siitä, että ehkei ne pillerit olekaan niin hyvä juttu mitä esimerkiksi noin kymmenisen vuotta sitten niitä on hehkutettu.

  • Reply
    Anna
    24.9.2013 at 18:31

    Itse lopetin e-pillerit kuukausi sitten 10 vuoden syönnin jälkeen. Syy lopettamiseen oli, että verenpaine oli noussut terveistä elämäntavoista huolimatta hälyttävän korkeiksi, johon etsittiin syytä, tuloksetta. Pillereiden lopettamisen jälkeen verenpaine putosi, mutta lopettamisen jälkeen vaivana alkoi nyt voimakas hiustenlähtö, joka on kyllä sekin todella piinaavaa. :/
    Toivon mukaan tämä vaiva lähtee nopeasti pois, sillä itsellänikin on käynyt nyt useamman kerran mielessä pillereidensyönnin uudelleenaloittaminen. Hormonaalista ehkäisyä en kuitenkaan haluaisi enää aloittaa, joten eiköhän hiustenlähtö tasoitu kun hormonitaso palautuu. Tsemppiä muillekin samoista jälkioireista kärsiville! Muuten pillereiden lopettaminen on ollut loistava päätös :)

    • Reply
      Mona
      24.9.2013 at 20:32

      Hienoa, että olet muuten ollut tyytyväinen pillerien lopettamiseen!!:) Varmasti tuo hiustenlähtö vielä tasoittuu. Ootko kokeillut esim biotiini kuuria lisäravinteena? Se vois ainakin hiukan auttaa:)

  • Reply
    joanna
    24.9.2013 at 18:32

    Itse oon syönyt pillereitä noin kahdeksan vuoden ajan. Alussa oli tottakai mielialanvaihteluja yms mutta ne loppuivat kun keho tottui pillereihin. Itse en ole kokenut pillereiden tuovan mitään negatiivisia vaikutuksia elämääni, päinvastoin kuukautiskipuni ovat kadonneet ja kuukautisista on tulleet säännölliset. Tietenkin pillerit ovat myös varma ehkäisykeino.

    Kuitenkin jokin aika takaperin muutaman dokumentin ja useamman uutisen luettuani, luovuin aiemmasta pillerimerkistäni, Yasminellesta (se kun yhdistettiin aivan liian moneen kuolemantapaukseen maailmalla) ja vaihdoin uuteen,”luonnonmukaisempaan” pilleriin eli hormoonien pitäisi olla lähempänä naisen omia hormooneja. Tulee sentään hiukan varmempi olo kun ei itse käytä samaa pilleriä mikä aiheuttanut jopa kuolematapauksia.

    Toki välillä mietin josko luopuisin hormonaalisesta ehkäisystä kokonaan, mutta tällä hetkellä en itseni kohalla nää siihen tarvetta. Täytyy kuitenkin muistaa, että pillereitä käyttää hyvin suuri osa maailman naisista joten tottahan toki osalle aina sattuu ja tapahtuu..

    Ihana Mona jatka samaan malliin, kirjotat todella hyvin ja hyvistä aiheista!:)

    • Reply
      Mona
      24.9.2013 at 20:41

      Tosi kiva kuulla Joanna, että aiheet ovay mielenkiintoisia täällä:) Koitan pitää tasapainoa muodin, terveyden ja liikunnan suhteen ja tuoda kaikkia aina aika-ajoin tänne:)
      Ja hienoa, että kuulut niihin joille ei ole tullut laisinkaan haittapuolia pillereistä. Niin kuin sanottu, me ollaan kaikki täysin yksilöllisiä. Itse en päässyt pillereillä eroon kivuliaista menkoista, päin vastoin lopettamisen jälkeen helpotti nekin. Me ollaan tosiaan kaikki niin erilaisia ja kropat toimii eritavalla. SIksi olisikin tosi tärkeetä, että otettaisiin huomioon tarkemmin pillereitä aloittaessa jo niiden mahdollinen sopivuus. Usein ne ovat kuitenkin itsestäänselvyytenä ensimmäinen vaihtoehto..:/
      Kivaa syksyä sinne sulle Joanna <3 :)

  • Reply
    MJ
    24.9.2013 at 18:56

    E-pillereiden lopettamisesta on todellakin tullut buumi! Luin itsekin tänään lehden lööpin. Mielestäni aihe on hyvä, mutta jutun otsikko oli siinä mielessä huvittava, että siinä oli vuodesta 1978(?) asti. Täytyy ottaa huomioon e-pillereiden kehittyneen paljon tuosta ajasta. Riskiryhmiä ovat korkeasta verenpaineesta kärsivät, ylipainoiset sekä tupakoivat. Etenkin heidän tulisi miettiä pillereiden käyttöä.
    Itse kyllä käytän niitä kivuliaiden kuukautisten hoitoon sekä kuukautisten välin pidentämiseen. Mieheni on lääkäri ja olemme pohtineet yhdessä riskejä, todeten etteivät ne minun kohdallani ole suuret. Koen pillereiden hyötyjen toistaiseksi olevan kohdallani suuremmat kuin haitat.

    • Reply
      Dide
      24.9.2013 at 19:56

      Niinpä! Olen samaa mieltä, tuo uutisointi oli kyllä erittäin sensaatiohakuista. Kun miettii kaikkia muita elämän riskitekijöitä (vaikka ihan vaan autolla-ajoa tai alkoholin käyttöä) niin tuo luku vuodesta 1978 kuulostaa suht pieneltä..Tietenkin iltapäivälehdet haluavat myydä.

      Tietenkin ihmiset ovat täysin yksilöllisiä; toisille pillerit sopivat erittäin hyvin, toiset eivät tykkää ollenkaan. Kuitenkin tällaiset ‘buumit’ myös suosittujen bloggaajien komppaamina voivat johtaa erittäin vaikeisiin tilanteisiin. Jo useammankin vuoden lääkärinä toimineena tiedän, että ei-toivottujen raskauksien määrä kasvaa heti. Apteekeissa tämä näkyy jälkiehkäisyjen myynnin kasvuna, mm. terveyskeskuksissa raskaudenkeskeytys-lähetteiden määrän nousuna.

      Kondomi ja ns.varmat päivät lämpömittareineen ovat kyllä erittäin epävarmoja menetelmiä..

      Riskit ja hyödyt tulisi määritellä jokaisen potilaan suhteen erittäin tarkkaan ja vuosittain kontrolloiden, kuten kaikissa lääkityksissä yleisestikin. Tukosten suhteen näihin kuuluvat verenpaineen mittaus, tupakoinnin tiedustelu, mahdolliset laskimotukokset aiemmin potilaalla tai suvussa, ylipaino yms.

      Pointtina siis on, että yleistykset ja sensaatiohakuinen info antavat ihmisille vääränlaista mielikuvaa. E-pillereiden suhteen niitä lopettavat sitten sellaisetkin nuoret naiset, joille pillerit sopivat hyvin, joilla ei ole muita riskitekijöitä ja joille siis niiden hyödyt ovat selvästi haittoja suuremmat.
      Näihin naisiin mukaanluen myös itseni ja aion kyllä jatkaa pillereiden käyttöä.

      Ja kuten tuossa IltaSanomien artikkelissa mainittiinkin (melkeinpä ainoa fiksu kohta), pelkästään esim. raskauden aikana ja synnytyksen jälkeisinä aikoina tukosriski on moninkertainen verrattuna e-pillereihin.
      Lisäksi painoa pillerit nostavat painoa tutkitusti max 2kg, kuten itsekin kirjoituksessasi arvelitkin. Loput uusista kiloista tulevat mahdollisesti esim. uuden parisuhteen myötä (samoihin aikoihin kun pillereitäkin usein aloitellaan) mm. liikunnan vähentyessä, päivärytmin muuttuessa, köllimisestä uuden kullan kainalossa sohvalla herkutellen :) Tämänkin tiedän omasta kokemuksesta, ns rakkaus-kiloja;)

      • Reply
        Mona
        24.9.2013 at 21:02

        Dide,
        Oonkohan mä nyt ihan hakoteilla, mut kyllä mä oon kuvitellu kondomin olevan tosi luotettava ehkäisyväline :DD En ikinä oo pitäny sitä erittäin epävarmana menetelmänä. Aika samaa luokkaa luotettavuus taitaa olla tutkimustenkin mukaan pillerien kanssa? Kondomin rikki meneminen lienee yhtä mahdollista, kuin pillerien unohtaminen esim? Mutta tää siis vaan mun spekulaatiota..:D
        Tosi hyvä, että sulle pillerit ovat sopineet. Meitä joille ne ei sovi ja joille niitä tuputetaan lähes väkisin on vaan mega paljon myös ja mun mielestä on todella tärkeää puhua asioista ääneen ja tuoda esiin sitä että muitakin vaihtoehtoja on kuin käyttää monen monta vuotta ihan luonnottomia hormooneja kroppaan.
        Tuosta mun spekuloinnista vielä niin mä valitettavasti uskon, että näitä ei toivottuja raskauksia tulee myös pillerien käyttäjille. niiden unohtuminen voi käydä ihan yhtä helposti kuin kondomin unohtaminen. Tämä pitäisi huomioida paremmassa seksuaalivalistuksessa. Minusta pillerien sopimattomuutta on turha liittää ei toivottuihin raskauksiin. Minusta on äärimmäisen tärkeää pitää huoli itsestään ja ennen kaikkea naisten terveyden ja siihen ei sovi se, että pillereitä käyttää monet naiset, jotka saavat niistä todella paljon terveyteen vaikuttavia haitta vaikutuksia:(

        • Reply
          Heidi
          26.9.2013 at 17:50

          Työskentelen itse alalla, joten ajattelin hieman kommentoida lähinnä faktoja.

          Monet ehkäisymenetelmät ovatkin hyvin tehokkaita ideaalisessa käytössä. Ehkäisytehoa arvioidaan lääketieteessä Pearlin lukuna, eli kuinka moni nainen sadasta tulee 1 vuoden aikana raskaaksi kyseistä menetelmää käyttämällä. Esim. kondomin täydellinen käyttö aiheuttaa 2 naisen sadasta raskaaksi tulon vuodessa, mutta tosielämässä 15 tulee raskaaksi. Perinteisten ehkäisypillereiden kohdalla oikeaoppisella käytöllä vain 0,3 per 100 tulee raskaaksi, kun taas todellisuudessa 8 per 100 tulee raskaaksi, ihmiset siis unohtelevat pillereitään (tätä tapahtuu muuten tutkimusten mukaan uskomattoman paljon). Tällaista käyttäjästä johtuvaa ongelmaa ei tietenkään ole kierukoilla, tosin hormonikierukka on aavistuksen tehokkaampi kuin kuparikierukka. lähde: http://whqlibdoc.who.int/publications/2004/9241562846.pdf

          Näillä perusteilla kondominkäyttö ei ole järin luotettava menetelmä. Lisäksi jonkinlainen “varmojen päivien” laskeminen on kyllä aivan arpapeliä, koska ovulaatio todellisuudessa saattaa tapahtua myös vuodon aikana. Jossain kommentissa oli jokin lämpötilaan perustuva laskemistapa, tätä en tunne tarkemmin, mutta pikaisella artikkellien haulla löysin tuloksia vain lämpötilan mittaamisen epäluotettavuudesta ovulaatiota ennustaessa. En todellakaan luottaisi tähän, käyttökelpoinen menetelmä varmaankin, jos raskaus onkin ihan ok, mutta kannattaako tällöin sitten ylipäätään käyttää ehkäisyä, jos lapsen hankintapäätös on tällaista tuuripeliä?

          Lisäksi pieni tarkennus: pelkkää keltarauhashormonia sisältävillä valmistella (minipillerit, hormonikierukka ja ehkäisykapseli) ei ole tukosriskiä. Niiden haittapuoli on lähinnä tiputteluvuodot, hormonikierukallahan tosin monet jäävät kokonaan vuodottomiksi, mikä on plussaa. Yhdistelmäehkäisyssä estrogeeni parantaa vuotokontrollia, keltarauhashormoni on varsinainen ehkäisijä.

    • Reply
      Mona
      24.9.2013 at 20:46

      Mun täytyy todeta, etten vielä edes lukenut tuota juttua itse lehdestä, huomasin vain otsikon etusivulla.
      Näissä lööpeissä on kuitenkin yleensä huomioitu tosi suppeasti pillerien haittoja. Paljon vähemmän puhutaan yleisesti pillerien monista muistakin haittapuolista, vaikka niistä todella moni kärsii:/
      Mutta niin kuin monesti olen todennut me ollaan kaikki erilaisia ja yksilöitä. Todella hyvä, että sulla on ammattilainen läheisenä, joka varmasti ajattelee sun parasta ja punnitsee vaihtoehdot tarkkaan ja ymmärsin kommentistasi, että pillerit ovat sun kohdalla sopineet hyvin, jolloin asia onkin ok. Monilla näin ei kuitenkaan ole, vaikkei olisikaan ylipainoinen, tupakoisi tai olisi korkea verenpaine:(

  • Reply
    Piia
    24.9.2013 at 21:21

    Hieno aihe! Ja kiitos! Olen ehtinyt 22-vuoden ikään asti pillereitä aloittamatta, vaikka monesti olen miettinytkin.

    Pahimmassa teini-iässä kukkivasta naamasta olisi ollut kiva päästä eroon, mutta sitä hoidettiin sitten antibiooteilla ja puhuin ne itselleni ilman pillereitä. Toinen juttu itselläkin oli kivuliaat menkat ja olihan se ajatus siirtämisestäkin kiva, mutta olen iloinen että mietin. Äitinikin oli vähän sitä vastaan että tunkisin kropan täyteen hormoneja ja vanhemmaksi kasvettuani ja todettuani että olen juuri oppinut hallitsemaan tunnemyrskyjäni, en halunnut enää altistaa itseäni yhtäkkisille mielialavuoristoradoille. Menkkojen pituus lyheni kuin salamniskusta junnuna ensimmäisen kovan 3 viikon leirin aikana ja urheilu helpottaa myös elämää niiltä osin ettei tarvitse sietää sitä tajua vievää kipua. Tosin nykyään kun ei ehdi aina räkätreeniä vetämään, niin sitten turvaudun suosiolla etukäteen Burana kuusi- tai kasisataseen. Selviää hengissä…

    Mutta nyt olen entistäkin varmempi että tällä tiellä jatkan :)

    • Reply
      Mona
      24.9.2013 at 21:25

      Hei suosittelen ehdottomasti noihin menkka kipuihin ihan magnesiumia sitraatti muodossa!!!! :) Mulla ne auttoi niiiin hvyin. Varsinkin jos urheilet paljon niin niistä muutenkin hyötyä. Kokeile vaikka 200mg mankkua sitraatti muodossa kolme kertaa päivässä silloin kun pahimmat menkkakivut! :)
      Tsemppiä ja loisto valinta jos multa kysytään pysyä ilman ylimääräisiä hormooni mömmöjä;) Voi kun olisin itekin ollut yhtä fiksu nuorempana..

  • Reply
    T
    24.9.2013 at 21:40

    Heippa! Ihan pakko kommentoida, kun täällä epäillään kondomin luotettavuutta ehkäisyvälineenä. Itselleni ei sopinut mitkään hormonaaliset vaihtoehdot joita on kokeiltu viimeisen 16 vuoden aikana, joten päädyin kondomiin. En ymmärrä mistä tuo väite, että kumi olisi epäluotettava tulee! Oikein käytettynä kumi on luotettava ehkäisyväline ja itse olen ajatellut niin, että JOS se menisi rikki enkä lasta haluaisi, niin apteekista olisi helppo hakea jälkiehkäisypilleri. Siinä on paljon vähemmän hormooneja naisen elimistöön kuin jatkuvassa pillerien popsimisessa. Ja itse en ole koskaan joutunut apteekkireissulle. :) 100 % ehkäisy lienee vain totaalisessa selibaatissa, sillä tiedän naisen jolla on 3 lasta vaikka syönyt aina ehkäisypillereitä, paitsi silloin, kun huomannut olevansa raskaana.
    On hieno asia Mona, että jaat meidän lukijoiden kanssa kokemuksia myös henk.kohtasemmista asioista. Uskon, että moni nuori nainen saa tästäkin aiheesta mietittävää positiivisessa mielessä. :)

    • Reply
      Mona
      25.9.2013 at 21:19

      Mä oon sun kanssa samoilla linjoilla. 100% ehkäisy on tosiaan selibaatti. Edes piuhojen poikki laittaminen ei taida olla ihan varmaa. Ja tosi kiva kuulla että tästä asian nostamisesta voi olla hyötyä muille. Sit on onnistuttu tavoitteessa!! :) Toivottavasti ainakin moni jää pohtimaan tätä:)

  • Reply
    soofia
    24.9.2013 at 21:43

    Tästä tuntuu olevan niin monta mielipidettä, mutta itse voisin melkein 100% varmuudella sanoa että minua e-pillerit ihan tosissaan lihottivat. Ymmärrän kyllä et kyse voi olla vain ruokahalun lisääntymisestä tms mutta olen elänyt niin kurinalaisesti syömisten suhteen ja liikun 3-5 kertaa viikossa. Painoa 1,5 vuodessa ehtinyt tulemaan jopa 10 kiloa lisää. Alkoi ihan tosissaan ahdistamaan asia kun kaikkeni tein painon tiputtamiseksi, mutta mitään ei tapahtunut!!
    Nyt olen ollut noin 1,5 kk ilman pillereitä, mutta vielä ei kummempia muutoksia ole ehtinyt tapahtumaan. Menkatkaan ei vielä ole alkanut uudestaan joten eiköhän niitä ole hyvä odotella ennen kuin tekee mitään johtopäätöksiä.. Lisäksi epäilen suuresti että kolesteroliarvoni nousivat pillereitä. Minulla on todettu sukurasite korkeaan kolesteroliin, joka on viime vuodet huidellut 5-6 välillä. Noin vuosi sitten kun pillereitä olin puolisen vuotta syönyt, arvo pomppasi kahdeksaan..! Ja elintapoja en ollut muuttanut. Nyt odottelen että oma hormonitoiminta aloittaa taas toiminnan ja käyn tsekkaamassa josko kolesteroli olisi laskenut :)

    • Reply
      Mona
      27.9.2013 at 10:07

      Varmasti tuo oma hormonitoiminta tuosta alkaa äkkiä tasaantua, toivottavasti myös kolesterolin suhteen tulee hyviä muutoksia:) Tsemppiä paljon sinne!! :)

  • Reply
    smallthingselina
    24.9.2013 at 22:30

    Lopetin pillereiden syömisen pari kuukautta sitten, sitä ennen niitä oli tullut “napsittua” vuosi jos toinenkin. Vuoden alussa vaihdoin pitkään käyttämäni pillerit uuteen, “luonnollisempaan” pilleriin – tai niin sitä minulle mainostettiin. Olin vaihdoksesta kovin innoissani mutta pian aloin huomaamaan muutoksia omassa käytöksessäni, vaikka myös positiivisia kokemuksia oli ( esim. nestettä ei enää kierron keskivaiheilla kertynyt niin paljoa kuin vanhoja käyttäessä). Minulle kuitenkin sanottiin, että pillereitä tulisi syödä useampi kuukausi jotta niiden sopivuus todella kävisi ilmi. Kiltisti siis kesän söin pillereitä, kunnes aloin havahtumaan käytökseni lisäksi siihen että kasvoihin ja selkään ilmestyi kipeitä finnejä (näitä ei siis aiemmin ole ollut) sekä hiuksia alkoi irtoamaan aina harjatessa/suihkussa käydessä. Joten yhtenä elokuisena iltana päätin, etten enää sen iltaista pilleriä ota – enkä sen jälkeen ole tabletteihin koskenut. Tässä kohtaa rastitin todella monta kohtaa sisällysluettelon “haittavaikutukset” -listalta.

    Tällä pillerittömällä tiellä siis edelleen ollaan. Ja kuten sanottu, alku oli ihan kamala! Naamaan ilmestyi entistä enemmän finnejä ja hiukset rasvottuivat hetkessä. Olo oli muutenkin todella epämiellyttävä ja muutaman kerran meinasin pillereihin sortua mutta pysyin vahvana :D Nyt on iho vähän parempi, mutta edelleen hiukset rasvottuvat ja finnejäkin puhkeaa enemmän kuin koskaan aiemmin – nyt tosin pieninä. Aion sinnitellä, vaikka välillä tekee tiukkaa kun hiukset ovat puolen päivän jälkeen rasvaisen oloiset ja iho tuntuu toisinaan vieraalta.

    En tiedä, tulenko pillereihin palaamaan – en usko. Ehkä haen neuvoa muihin ehkäisymenetelmiin myöhemmin, kunhan olen nyt saanut elimistöni hormonitasapainon normalisoitumaan.

    Kiitos sinulle (ja niille monille muille) rohkeasta postauksesta, tämän vuoksi tiedän etten ole yksin! :) <3

  • Reply
    Minna
    25.9.2013 at 00:42

    Voi Mona! Mun on jo pitkään ollut tarkoitus kirjoittaa sulle, mutta nyt viimeistään on pakko kun postauksen aihe on just siitä mistä halusin sulle sepostella!

    Kesän alussa luin sun postauksia e-pillereiden lopettamisesta ja pitkään pähkäiltyäni päätin lopettaa niiden syönnin 9 vuoden jälkeen. Söin juurikin niitä pahamaineisia Yazz-merkkisiä pillereitä. Alkoi tosissaan pelottaa ne haittavaikutukset ja halusin yksinkertaisesti vain tietää, millainen olen ilman noita hormooninappeja.

    No, luin niin täältä sun kuin monen muunkin blogista kauhutarinoita ihon huonomisesta. Olen teini-ikäisenä kärsinyt aknesta ja syönyt pariin otteeseen roaccutan-kuurin, joten pelko aknesta oli todella kova. Käytin monta iltaa siihen, että etsin netistä keinoja välttää, tai ainakin helpottaa, mahdollista aknea. Monesti törmäsin samaan: ruokavalio. Maidoton ja gluteeniton.

    Siitä hetkestä lähtien kun pillerit lopetin jätin maitotuotteet ja “gluteenit” kaupan hyllylle. Olen kyllä huomannut ihossa muutosta, lähinnä pientä hormoninäppyä ja jonkin verran runsaampaa rasvoittumista, mutta mitään kamalan suurta finnien lisääntymistä en ainakaan vielä ole huomannut. Olen ollut syömättä pillereitä nyt noin 3 kuukautta, joten voisiko pahin olla kuitenkin vasta tulossa…

    Edelleen olen hyvin kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia pillerien lopettamisesta, joten tämä postaus upposi jälleen kerran! Lokakuun Trendissä on kuulemma myös tulossa juttua pillereiden lopettamisesta – olen jo kirjoittanut lehden kauppalistalle :D

    Jos ikinä (sinä Mona tai joku muukin, jolla kokemusta) jaksoit lukea tämän tarinan loppuun asti, niin haluaisin kuulla, miten kauan kesti, että ensimmäiset “normaalit” kuukautiset tulivat? Itse odottelen edelleen, mutta ilmeisesti sekin kuuluu asiaan, että niissä saattaa kestää kauankin.

    Loppuun vielä haluan sanoa, että tykkään blogistasi kuin hullu puurosta. Erityisesti juuri nämä terveyteen liittyvät postaukset ovat aina todella mielenkiintoisia. Olen saanut täältä apua myös omiin vatsaongelmiini, ja monet ruoka- ja superfoodvinkkisi ovatkin jääneet pysyvästi ruokavaliooni. Plussaa siitä, että jaksat puhua aroistakin asioista avoimesti, silloin tänne on helppo itsekin tulla höpöttelemään.

    Ihanaa syksyä ja tsemppiä opintoihin! :)

    • Reply
      Sohvi
      28.9.2013 at 14:50

      Minäkin söin Yaz-pillereitä n. 5 vuoden ajan kunnes tammikuussa (vähän Monan ansiostakin;) lopetin ne kokonaan. Kuukautiset alkoivat ihan normaalisti lopettamisen jälkeisenä kuukautena ja sen jälkeen ovat tosi säännölliset olleet! Joten ei valittamista.

      Mutta jostain syystä ihoni on nyt viimeaikoina kukkinut aikalailla, siis n. 7-8kk lopettamisen jälkeen!! Olen ollut keväästä asti muista syistä ollut viljattomalla sekä lähes maidottomalla joten en usko sen niistä johtuvan…
      Tarkoitus ei siis ole pelotella koska tää on varmaan ihan yksilöllistä miten iho reagoi, mutta itseäni kyllä vähän ihmetyttää tää homma :D

      Tsemppiä sulle Minna kyllä se hyvin menee! Ja kiitos taas Monalle aiheen nostamisesta esiin :)

  • Reply
    Tantta
    25.9.2013 at 02:26

    Kääk! Nyt kyllä tunnen itse todella vanhaksi pieruksi, koska itse tajusin juuri lopettaneeni hormonaalisen ehkäisyn käytön lähes 10 vuotta sitten. :-D Olin tuolloin käyttänyt pillereitä jo noin kuusi vuotta, eli varmaan monet blogin lukijoista eivät olleet edes vielä syntyneet, kun aloitin hormonaalisen ehkäisyn. Päätökseen lopettaa käyttö ei ollut sen kummempaa syytä kuin silloisen, pitkäaikaisen suhteen kuivuminen kokoon.

    Voin siis puhua myös hormonaalisen ehkäisyn käytön lopettamisen pitkäaikasvaikutuksista, jotka eivät omalla kohdallani olleetkaan sitten täysin pelkästään positiivisia.

    Ensimmäiset kolme-neljä vuotta ilman hormonaalista ehkäisyä olivat tosin oikein mukavia. Heti pillereiden käytön loputtua laihduin 8 kiloa muutamassa kuukaudessa, aikuiselämäni laihimpaan kuntoon, mutta tähän taisi vaikuttaa todella paljon erotuska ja se, etten oikeasti syönyt kunnolla. Vuoden-parin sisällä painoni vakiintui melko lailla samoille lukemille kuin millä se oli ollut hormonaalista ehkäisyä käyttäessäni ja paria kiloa ylemmäs kuin mitä se oli ollut teininä (pitää muistaa, että moni ei ole vielä saavuttanut aikusiän normaalipainoaan pillerien syöntiä aloittaessaan, 10 kilon painonnousu noin 20. ikävuoden tienoilla on itse asiassa suhteellisen yleistä aineenvaihdunnan tasaantuessa normaalitasolle, ei välttämättä ehkäisyn aiheuttamaa). Iho- tai hiusongelmia minulla ei ollut edes ennen hormonaalisen ehkäisyn aloittamista. Kuukautiskiertoni pysyi vuosia tasaisesti 28 päivässä. Olin myös huomaavinani mielialassani yleistä paranemista, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna mielialavaihtelut taisivat liittyä enemmän suhteen ongelmiin kuin mihinkään muuhun. Aikuistuttuani kun raskaushormoonitkin tuntuivat vaikuttavan itseeni rauhoittavasti – pystyn oikeasti laskemaan esim. kerrat, joina olen itkenyt raskausaikana, yhden käden sormilla. ;-)

    Noin kolme vuotta pillerien käytön lopetuksesta minulle alkoi kuitenkin tulla erittäin voimakkaita, jopa täysin lamaannuttavia vatsakipukohtauksia. En heti epäillyt hormonaalista ongelmaa, koska kivuilla ei tuntunut olevan mitään selkeää yhteyttä kuukautiskiertooni, toisin kuin teini-iässä, jolloin kipuilin kuukautisten ja ovulaation aikaan. Kipu ei myöskään rajoittunut alavatsaan, vaan tuntui usein ylävatsassa asti. Pikkuhiljaa myös ruokahaluni katosi. Jostain lehdestä silmiini sattui artikkeli endometrioosista, ja huomasin oireideni sopivan erittäin hyvin haastatellun endometrioosipotilaan kuvailemiin oireisiin. Hakeuduin gynekologille yksityispuolelle. Hän kertoi jo YTHS:llä aiemmin todetun, mutta tuolloin harmittomana pidetyn kystan munasarjassani saattavan hyvinkin viitata siihen, että minulla olisi myös pesäkkeitä muodostanut endometrioosi. Pesäkkeethän eivät ultraäänessä näy, vaan ne on todettava laparoskopiassa. Sain lähetteen tähystysleikkaukseen kystan ja mahdollisten endometrioosipesäkkeiden poistamiseksi. Sieltäpä sitten paljastuikin melko dramaattinen tilanne, jossa pesäkkeet olivat mm. tukkineet ruuansulatuskanavani lähes täysin!

    Ilmeisesti jo teini-ikäisenä kokemani erittäin voimakkaat kuukautiskivut olivat liittyneet endometrioosiin. E-pillerit olivat pysäyttäneet pesäkkeiden kehityksen vuosiksi. Kun en enää käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, tauti eteni taas nopeasti. Ironista kyllä, tuolloin todettiiin, että myös itseäni kovasti pelottanut laskimoveritulppariski oli kohdallani olematon. Tästä siis puhuttiin jo 1990-luvulla, koska silloin markkinoille tulleissa 3. polven ehkäisypillereissä todettiin olevan pienemmän veritulppariskin kuin 1. tai 2. polven pillereissä. Mutta vaikka itse käytin 3. polven pillereitä, tuolloin asia oikeasti pelotti minua yhdessä sukuhaarassa esiintyneiden laskimoveritulppatapausten takia. Vuodenlepoa vaativiin leikkauksiin hakeutuvat potilaat testataan kuitenkin nykyään geneettisen veritulppariskin paljastamiseksi, ja tässä kävi ilmi, että en kanna veritulpalle altistavaa geenimuunnosta. Kun verenpaineeni on vielä alhainen ja elämäntapani terveet, panikoin aikanaan täysin turhaan.

    Kehottaisinkin siis kaikkia pillereistä luopumista tai niiden käytön aloitusta harkitsevia ainakin miettimään, saattavatko he tietämättään olla endometrioosipotilaita. Tässä tapauksessa nimenomaan hormonaalisella ehkäisyllä on valtava elämän laatua parantava vaikutus! Mitenkään pienistä todennäköisyyksistä ei myöskään tässä puhuta, koska endometrioosi on yleinen sairaus, joka koskettaa jossain määrin 6-10 prosenttia naisista. Pahimmat oireet koetaan useinmiten ennen lapsen/lapsien hankkimista juuri kaksikymppisinä. Valitettavasti joskus käy jopa niin, että endometrioosipesäkkeet tukkivat munanjohtimet, ja lapsia ei saadakkaan ilman hoitoja. Omaan tuttavapiiriinikin kuuluu nainen, jolle on näin käynyt. Omalla kohdallani näin ei onneksi ollut. Mutta jos olisin tiennyt endometrioosistani, ja siitä, kuinka merkittävästi se huonontaa elämänlaatuani (voisin verrata vaikutusta toistuvaan, pahaan migreeniin sen arvaamattomuuden ja lamaannuttavuuden suhteen), olisin varmasti olisin jatkanut pillerien käyttöä aina siihen saakka, kun lasten hankinnasta tuli oikeasti ajankohtaista.

  • Reply
    Petra
    25.9.2013 at 08:32

    Hieno postaus, ja herättää kauheasti ajatuksia. Minä lopetin pillerit heinäkuussa 2012. Elämäni ehkä paras päätös! En ole hetkeäkään katunut, joo, iho meni huonoon kuntoon, hiuksia tippui, jne. mutta kyllä ne kaikki meni ohi :)

    Kuuluin muutenkin riskiryhmään (migreeni), joten en olisi oikeasti IKINÄ saanut syödä e-pillereitä, joten en edes ymmärrä miten minulle on annettu niitä. Sanoin kyllä silloin 7 vuotta sitten että minulla migreeni dg:nä, sekä aurallisena että aurattomana. No, onneksi en saanut mitään veritulppaa aivoihin.

    E-pillerit eivät ole ainut vaihtoehto, tai muukaan hormonaalinen ehkäisy. Me olemme käyttäneet kondomia viimeisen vuoden. Oikein käytettynä on todella varma menetelmä, mutta minullakin on varalla jälkiehkäisypilleri laatikossa -jos vahinko sattuu ja kumi puhkeaa tms. Vuoden aikana näin ei kuitenkaan ole tapahtunut. Sata prosenttisen varmaa ehkäisymenetelmää ei ole kuin kaksi: selibaatti tai piuhojen katkaisu.

    Minusta jokaisen pitää miettiä ehkäisyjen hyvät ja huonot puolet ja miettiä mitä pitää tärkeänä: esim. minä mietin puolisoni kanssa, että kannattaako minun olla kiukutteleva, oikukas akka, jolla on suuri riski sairastua vakavasti, vai olisinko terve ja onnellinen, sekä fyysisesti että henkisesti, ja ottaisimme ehkä (?) hieman isomman riskin raskaudesta?

    Tämä on valintojen maailma :)

    Hauskaa viikkoa Mona!

  • Reply
    annu
    25.9.2013 at 09:46

    Minä lopetin e-pillerit tämän vuoden alussa. Ehkäisy hoituu kondomilla, mikä on kyllä ollut ainakin meille ihan vaivaton ja sopiva menetelmä, haluaisinkin kuulla perusteluja noilta epäilijöiltä että miten se on epäluotettava? :D toki jos rikki menee niin se on ongelma mutta sanotaanko näin että sieltä vuoden alusta on aika monta kumia tullut käytettyä eikä yksikään ole hajonnut :) (koputetaanpa nyt puuta :D)

    Painon eikä hiusten suhteen ole tapahtunut mitään, mutta naama ja yläselkä on räjähtänyt käsiin. Kasvoihin tulee erityisesti tuonne leukalinjaan ja kaulaan sellaista pientä vaaleaa näppyä, mikä on sinänsä näkymätöntä ja peittyy meikillä hyvin, mutta tottakai se itteä harmittaa! Poskissa ja yläselässä sitä vastoin on kunnon aknenäppyä :( nämä olen saanut jonkin verran rauhoittumaan gluteenin ja maidon poisjättämisellä, tosin vaikutus näkyy lähinnä poskissa vasta. Selkä on aivan kamala eikä muutoksia sinne ole mielestäni vielä näkynyt. Ehkäpä ajan kanssa… olisinkin kysynyt sinulta Mona, että minkätyylistä näppyä/aknea sulla esiintyi ja missä ajassa ne lähtivät rauhoittumaan? Mulla ekat 4-5kk meni ilman suurempia ongelmia mutta nyt kesän jälkeen tilanne vaan pahenee! ://

    Oon koittanut etsiä netistä myös tietoa tuosta aknesta joka johtuu siis selkeästi hormonaalisista muutoksista. Tietoa löytyy kyllä “perusaknesta”, johon juurikin tuo gluteenin+maidon poisjättö selkeästi vaikuttaa positiivisesti, mutta olisi kiva tietää ihan faktaa onko sillä vaikutusta tuon hormonimyrskyn aiheuttamiin ongelmiin. Tottakai ihmisten kokemukset ovat puoltavia mutta ihan tutkittua tietoa olisi kiva löytää :)

    anycase, helpottavaa tietää ettei ole yksin tämän asian kanssa! Nokka tuuleen vaan! :D

  • Reply
    Jaana
    25.9.2013 at 09:58

    Mun piti kommentoida silloin jo tuohon aiempaan postaukseesi tästä aiheesta, mutta se jäi. Siispä kommentoin nyt.
    Itsekin käytin e-pillereitä kymmenisen vuotta. Alunperin ne määrättiin minulle erittäin runsaiden kuukautisten hoitoon, johon pillerit olivat viimeinen keino (muitakin valmisteita kokeiltiin, mutta niistä ei ollu apua) ja apu. Olin 16-vuotias, kun pillerit aloitettiin ja jotenkin sitä ei edes itse tajunnut koskaan pillereitä käyttäessä, miten ylimääräiset hormonit vaikuttavat mielialoihin jne. Sitä vain ajatteli, että mä nyt oon tällainen. Mikään raivoava hirmu en ollut :D, mutta kun pillerit lopetin, niin muutamassa viikossa alkoi tuntua, kuin ihan konkreettisesti olisi jonkinlainen sumuverho siirretty sivuun edestäni ja koko maailma kirkastui ja se oma oikea, iloinen persoonani tuli esiin ihan eritavalla kuin ennen. Minulla pillereiden lopettamiseen ei liittynyt eroa parisuhteesta, eikä elämässäni tuolloin tapahtunut mitään muutakaan erityistä muutosta, joten olen päätellyt kaiken tämän yleisen “piristymiseni” olleen seurausta pillereiden lopetuksesta. Paras päätös ikinä siis täälläkin!!!! Tosin pillereiden aloitus oli aikanaan “pakko”, sillä normaali elämä kuukautisten kanssa kävi minulla mahdottomaksi, eikä muuta apua vaivaan löytynyt :(.

    Tuntuu vähän hullulta, miten “innokkaasti” lääkärit määräävät ja suorastaan tuputtavat e-pillereitä nuorille ehkäisykeinoksi….:( Enemmän saataisiin mielestäni panostaa kondomien puolesta liputtamiseen, erityisesti nuorten kohdalla. Se kun kuitenkin on se sukupuolitaudeilta suojaava keino…

  • Reply
    Bebe
    25.9.2013 at 14:14

    Olen kohta kolkyt, söin pillereitä muutaman vuoden. Enkä aio enää syödä niitä ikinä! Mä elin silloin sumussa, kaikki kirkastui kun ne lopetti. Halut tuli takaisin ja pilke silmäkulmaan. Nyt on lapsia kaksi, viimeisin vauva on tarkoitus kasvattaa vuosikkaaksi ja sitten viimeinen, kolmas pulla uuniin ja kenties piuhat poikki… Sitä ennen luotan kumeihin ja imetykseen ettei pulla yllätä ;)

  • Reply
    Johanna
    25.9.2013 at 16:24

    Kiitos Mona kun nostat aiheen uudelleen esiin, keskustelua on tervettä käydä ja kyseenalaistaa asioita, aina lääkefirmoilla ei ole “puhtaat jauhot pussissa” ja kaikki lääkärit eivät huolehdi, että potilas on tietoinen mahdollisista haittavaikutuksista.

    Mitä tulee uutisointiin, on totta että luvut ovat pienet pitkällä aikavälillä. Mutta onko yksikään nuoren naisen kuolema tai lopun iäksi vammautuminen oikeutettu? Yksi asia on tosin hyvä huomioida, Yaz- ja Yasmine-merkit ovat eniten myytyjä e-pillereitä maailmassa, jolloin myös tilastot niiden osilta ovat sen mukaiset.

    Toisaalta, kun nuorimmat e-pillereitä saavat tytöt ovat 13-14 -vuotiaita, voiko olettaa, että heillä on tiedossa sukunsa laskimotukos-tilastot tai omat taipumuksensa sairauteen? Vastaako jokainen heistä rehellisesti kun lääkäri kysyy tupakoitko?

    Mitä tulee lääkeyrityksiin, niiden tarkoitus on tehdä voittoa. Ja keinot ovat monet. Keväällä törmäsin Bayer-lääkeyrityksen (valmistaa Yaz- ja Yasmine-pillereitä) Stop kuukautisille -kampanjaan, joka jaettiin nuorten tyttöjen tietoisuuteen blogiyhteisön lukuisien blogien kautta. Ideana oli, että kuukautisia voi helposti siirtää syömällä e-pillereitä ilman taukoa (= enemmän pillereitä, enemmän tuloja Bayerille). Tässä linkki tiedotteeseen: http://www.bayer.fi/scripts/pages/fi/tiedotteet/tiedote_16042013.php.

    Kuukautisten siirtäminen on ymmärrettävää, jos kärsii todella pahoista kivuista, eikä apua löydy edes elämäntapamuutoksista tai vahvoista särkylääkkeistä. Mutta ihan vaan huvin vuoksi..? Onko oikein, että lääkeyritys kohdistaa pelkkiä lääkkeen hyviä puolia esiin tuovan kampanjan bloggareitten avulla nuoriin tyttöihin? Tässä vielä uutinen kampanjaan liittyen: http://yle.fi/uutiset/laakkeita_kaljuuntumiseen_tai_kuukautisten_siirtoon/6680877

    Itse päätin lopettaa synteettisten hormonien käytön kärsittyäni niiden takia useista haittavaikutuksista. Tiedän myös ihmisiä, joiden krooniset suolistotulehdukset (esim. crohnin tauti) paranivat e-pillereiden lopettamisen jälkeen. Tämä rohkaisi myös itseäni lopettamaan, koska olen koko aikuisikäni kärsinyt pahoista vatsaongelmista. Halusin ennen lopettamista keskustella asiasta lääkärin kanssa. Lopputulos: kävelen ulos vastaanotolta kädessäni Yaz-pillereitten resepti vuodeksi eteenpäin, koska pillerimerkin vaihtoa suositellaan, jos niin ei ole tehty aiemmin. Lääkäri ei kysynyt itseltäni mitään muuta kuin tupakoinko. Ei mitään muuta. Ei myöskään perustellut sanallakaan, miksi tämä toinen merkki ei poistaisi luettelemiani haittavaikutuksia joista kärsin. Kuinka moni muu lääkäri toimii samoin?

  • Reply
    Aino
    25.9.2013 at 17:19

    Hei Mona, hyvä postaus aiheesta! Lopetin itse pillerit muutama vuosi sitten 1,5 vuodeksi, mutta jouduin aloittamaan ne uudelleen. Kuukausikiertoni nimittäin heitteli vielä tuon 1,5 vuoden pillerittömän ajankin jälkeen niin, että välillä olin ilman menkkoja jopa 3-4kk ja sitten yhdessä vaiheessa menkat alkoivat viikottain (!!). Kävin tästä valittamassa siis lääkärille, joka määräsi minulle uudet pillerit, joita olen nyt popsinut noin 3,5 vuotta. Nämä pillerit kuitenkin aiheuttavat minulle haluttomuutta (siinäpä tehokas ehkäisy!:D) ja mieletöntä hiustenlähtöä, joten olen miettinyt taas lopettavani. Pelottaa vaan, mitä mun omalle hormonitoiminnalle sitten tapahtuu, alkaako taas nuo viikottaiset menkat? Mulla ei siis ikinä ole ilman pillereitä ollut säännölliset menkat, vaikka menkat mulla on ollut 12-vuotiaasta asti ja vasta 18-vuotiaana ekan kerran pillerit aloitin.

  • Reply
    Johanna
    25.9.2013 at 19:57

    Yli 10 vuotta kestänyt e-pillereiden käyttö loppui kohdallani sinä päivänä, kun jouduin sairaalaan massiivisen keuhkoveritulpan takia. Lääkäri totesi lausunnossaan pillerit tulpan aiheuttajaksi, koska muita riskitekijöitä ei todellakaan ollut (perintötekijät jne, lisäksi olin/olen urheilija). Että eivät nuo uutisoinnit ole pelkästään mitään sensaationhakuisuutta, vaan näitä tapauksia on oikeasti olemassa.

  • Reply
    Elli
    25.9.2013 at 22:58

    Täälläkin loppui kuusi vuotta kestänyt e-pillereiden syönti muutamankin syyn takia, mm. vähän kohonneen verenpaineen, veritulpan pelon ja ihan mielenterveydenkin takia. Pari kuukautta ehdin olemaan ihan ilman mitään hormonaalista ehkäisyä, nyt on käytössä nuvaring, josta en kyllä tykkää pahemmin..

    Alunperin määrättiin diane nova aknen hoitoon, ei ollut mitenkään kova akne, vaan pientä näppylää otsa ja posket täynnä ja pillereillähän se tietenkin helpottu. Se olikin toiseksi suurin pelko lopettamisessa, kuinka näppyläiseks naama menee :D onneks ei mitään suurempaan, pari näppylää sillon tällöin, yläselkään on tosin ilmestynyt kanssa muutama.

    Täytyy kyllä sanoa, että oli todella hyvä päätös lopettaa, etenkin kun poikaystäväkin sanoo, että musta on tullut paljon rauhallisempi :)

  • Reply
    Marika
    26.9.2013 at 00:02

    Itse lopetin reilu vuosi sitten e-pillereiden syömisen. Niitä olin tosin ehtinyt syödä vasta 1,5 vuotta, joten mitenkään pitkäaikaisesta taipaleesta ei pillerien kanssa ollut kyse. Olin tosin ehtinyt syödä ainakin 4-5 eri merkkiä, kolmesta eri maasta. Yritin syödä niitä kymmenen viikon jaksoissa, josta minulla oli puolet kuukautisia, puolet ilman. Ei siis toiminut. Pillereillä piti olla pienemmät ja vähemmän kivuliaat kuukautiset, mutta omani olivat vain useammin (koska en voinut syödä useampaa levyä kerralla) ja jopa runsaammat. Mielialani muuttui, joka vaikutti myös paljon parisuhteeseeni.

    Nykyisin minulla on hormonikierukka, mutta siinä hormoni on vain paikallista enkä ole huomannut mitään pillereiden sivuoireita. Ensimmäinen kuukausi oli kierukankin kanssa aika vaikeaa ja pari kertaa olen saanut kuukautiset takaisin, vaikka useinhan – minullakin puoleksi vuodeksi – ne jäävät pois kokokaan viideksi vuodeksi. Muuten olen kyllä ollut tyytyväinen kierukkaan ja ainakin henkisen hyvinvoinnin kannalta se on ollut sata kertaa parempi kuin pillerit. :)

  • Reply
    Teea
    26.9.2013 at 17:09

    Heippa !

    En tiedä onko henkilökohtainen aihe mutta kun on tähän samaan aiheeseen liittyvä. Mutta mihin ehkäisykeinoon vaihdoit ja mitä olet siittä pitänyt? (:

    • Reply
      Mona
      26.9.2013 at 17:33

      Heippa Teea! E-pillereitä söin sairaiden hoitoon, joten en siis pelkästään ehkäisyyn. Ehkäisynä käytetään nyt ihan kondomeja, koska en halua pitkäaikaista (kuparikierukka) ehkäisyä vielä. Ja mitä niistä nyt voi pitää :DD Taitaa mennä jo ehkä liian henkilökohtaiseksi alkaa tällä blogissa sen tarkemmin erittelemään;) Kannattaa itse testailla niin tietää…;D Me kun ollaan kaikki niin erilaisia… :)

  • Reply
    Mervi
    26.9.2013 at 19:48

    Tämä aihe on todellisesti kyllä ollut pinnalla viime aikoina, mikä toisaalta on ihan hyvä. Itse söin kuusitoistavuotiaasta viime kevääseen asti pillereitä. Keväällä sitten päätin lopettaa ystäväni kannustamana. Mulla on ollu aina vähän huono iho, joten pelkäsin sen räjähtävän käsiin ja niinhän siinä kävikin. Aluksi ihon kunto jopa parani ja ihoni näytti tosi heleältä. SItten muutaman kuukauden pillerittömyyden jälkeen mulle alkoi tulla todella paljon pientä näppyä leukaan ja suun ympärille, minkä jälkeen ihonalaisia patteja alkoi tulla myös poskiini. Mun posket on aina olleet näpyttömät, joten tämä tuntui tosi pahalta. Ihon lisäksi hiukset alkoivat puskea enemmän rasvaa, muttei onneksi häiritsevästi.
    Nyt olen alkanut syömään erilaisia ihon hyvinvointiin vaikuttavia luontaistuotteita, joilla olen saanut kasvoni edes pikkuisen siedettävään kuntoon. Toivottavasti hormonien tasaantumisen myötä myös iho palaa ennalleen.
    Kuitenkin pillereiden lopettamisesta on tullut paljon positiivisiakin vaikutuksia. Pillereitä käyttäessäni, mun iho oli aina todella samean näköinen, mutta nyt ei enää kyseistä ongelmaa ole. Lisäksi olen laihtunut yhtäkkiä 5 kiloa, vaikka en ole vaihtanut ruokavaliota tai liikkunut enempää. Pillereiden vaikutuksesta mielialaan en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata, sillä olen luonnostaankin aika temperamenttinen, joten niitä mielialanvaihteluita tulee ihan ilman pillereitäkin :D

    • Reply
      Johanna
      26.9.2013 at 21:48

      Kohtalotoverina pakko udella Mervi, mitä luontaistuotteita olet kokeillut ja oletko ehtinyt huomata onko niistä ollut apua?? Uskon että tästä on mahdollista selvitä ilman yhtään enempää lääkkeitä, joten muiden kokemukset luontaistuotteista ovat kultaakin kalliimpia. Ruokavaliota ja liikuntaa unohtamatta <3

      • Reply
        Mervi
        29.9.2013 at 15:10

        Moi!
        Oon popsinut nyt jos minkälaisia pillereitä. Pääasiassa pantoteenihappoa, bactosania, d-vitaminia ja omegoja. Mitään mullistavaa muutosta en näillä ainakaan vielä ole saanut aikaan, mutta on iho paljon parantunutkin esim. juuri poskista. Tarkoituksena olisi vielä lisätä sinkki tähän mukaan :) Kannattaa googletella noita vitamiinejä ym. sillä aika monet ovat saanet avun niiden kautta.

  • Reply
    Anna
    28.9.2013 at 15:14

    Kiitos Mona hyvästä aiheesta (ja kivasta blogista) ja mukavaa kuulla, että pillereiden lopettaminen on sujunut sinulla loppujen lopuksi hyvin.

    Olen syönyt e-pillereitä ensisijaisesti vaikean aknen vuoksi 6 vuotta ja yrittänyt lohduttautua ajatuksella, että yleensä keuhkoveritulppa ilmenee vain pillerit aloittaessa, ja itsellä kävi onni, ettei sitä tullut. Mutta kirjoittaja Johanna kertoi saaneensa keuhkoveritulpan 10 vuoden käytön jälkeen! Hurja tilanne, jos ei muita riskejä ole tosiaan ollut?? Apua, pistää miettimään.

  • Reply
    Sanna
    29.9.2013 at 08:40

    Pakko kommentoida, koska aihe on mielestäni tärkeä! Lopetin pillerit lähes vuosi sitten, noin viiden vuoden käytön jälkeen. Päätös oli minulle vaikea, ja jopa pelottava, mietin lopettamista todella pitkään. Olin alunperin aloittanut syömään pillereitä koviin kuukautiskipuihin. Pelkäsin kipuja todella paljon, sillä ne olivat ennen pillerien aloitusta sietämättömät. Pelkäsin myös muita haittavaikutuksia, etenkin ihon huononemista, ja lihomista. Halusin kaikista huolimatta lopettaa pillereiden syönnin, sillä ajatuskin siitä, että jokin ulkopuolinen säätele oman kehon hormonitoimintaa, tuntui inhottavalta.

    Lopettamisen jälkeen ensimmäiset luomumenkat tulivat normaalisti, ja suurena yllätyksenä, järkyttävät kivut ovat hävinneet kokonaan! Kipuja ei ole ollut enää lainkaan. En tiedä vaikuttaako ikä tähän (olen nyt 24). Kipujen tilalle on tullut viikkoa ennen kuukautisia ilmenevät mielialanvaihtelut, ja pieni alakuloisuus, mutta ne eivät ole mitään verrattuna niihin aikaisempiin kipuihin. Muutenkin kuukautiset ovat helpot. Ainoa huono puoli on, ettei kierto ole tasaantunut vielä. Tuossa oli kolme kuukautta kun ei tullut kuukautisia ollenkaan, ja nyt on taas mennyt ikuisuus viime kerrasta. En kuitenkaan stressaa asiaa, on ihan luonnollista, että menee hetki, kun kehon luonnollinen kierto palautuu. Ärsyttävintä ilman pillereitä olossa on tietysti se, kun ei etukäteen tiedä koska menkat tulee. Mutta tämänkin on todella pieni asia verrattuna niihin kaikkiin hyviin puoliin, joita lopettamisesta seurasi.

    Hyvin nopeasti lopettamisen jälkeen huomasin, että mieleni jollain tapaa kirkastui. En koskaan ennen lopettamista edes tajunnut, että pillerit olivat vaikutaneet minuun niin paljon. Lopettamisen jälkeen olen tavallaan kokenut kaikki positiiviset tunteet paljon voimakkaammin, ja ollut huomattavasti paremmalla tuulella, vähemmän ärtynyt, iloisempi ja jopa onnellisempi. Myös poikaystäväni huomasi tämän! :)

    Kehon koostumukseen pillerien lopettaminen on myös vaikuttanut selkeästi positiivisell tavalla! Todennäköisesti tähän vaikuttaa myös gluteeniton ja maidoton ruokavalio, mutta uskon myös pillereillä olevan vaikutusta asiaan. Kaisa Jaakkolla kirjoitti itseasiassa Hormonitasapaino-kirjassaan, että e-pillerit (korkea estrogeenitaso) voivat vaikuttaa naisilla alavartalon rasvan kertymiseen. Ja itse olen huomannut, että etenkin reisistä on lähtenyt rasva lähes kokonaan pillerien lopettamisen jälkeen.

    Ihon kuntoon pillerien lopettaminen ei ole vaikuttanut merkittävästi. Pieniä näppyjä on tullut, mutta ei missään nimessä häiritsevissä määrin. Uskon ruokavalion vaikuttaneen tähänkin paljon. Hiukset rasvoittuvat aluksi ehkä hiukan nopeammin, mutta mielestäni tämäkin on todella pieni ongelma :)

    Suosittelen EHDOTTOMASTI kaikkia punnitsemaan tarkkaan, kannattaisiko kokeilla elämää ilman hormonaalista ehkäisyä. Ei kannata pelätä lopettamisesta johtuvia sivuvaikutuksia, sillä varmasti hyvät puolet voittavat ne huonot. Ja itselläni niitä huonoja puolia ei oikeastaan edes ollut. Suosittelen kuitenkin lopettamisen yhteydessä kiinnittämään entistä enemmän huomiota laadukkaaseen ravintoon.

    Olen ollut todella tyytyväinen päätökseni lopettaa e-pillerit, enkä missään nimessä ikinä enää palaisi hormonaaliseen ehkäisyyn.

  • Reply
    Henrika
    13.11.2013 at 20:24

    Vanhempi postaus, mutta pakko on kommentoida oma tarinani.

    Olen teininä kärsinyt järkyttävistä kuukautiskivuista ja epäsäännöllisistä menkoista. Olen menettänyt kivuista tajuni, oksennellut hapotkin pihalle jne.. Samoihin akoihin kun minulle alkoi riittää kipukohtaukset aloin seurustelemaan, joten suuntasin samantien perheneuvolaan ja kävelin ulos Yazien resepti kädessä.

    Ensimmäiset 3 kk olivat pelkkää tiputteluvuotoa. Mielialamuutoksia en huomannut. Puolen vuoden päästä jouluna se alkoi säännöllisenä. Aloin saada järkyttäviä ripulikohtauksia n. kerran viikossa, pahimmilla jopa kolme kertaa. Kohtaukset alkoivat ilman mitään ennakkovaroitusta, vatsa vain tuntui kääntyvän ympäri ja sain juosta vessaan. Vuoden jatkoin näin.

    Tämän jälkeen vaihdoin toisiin e-pillereihin, Zoyleihin. Kysyin lääkäriltä voisivatko mahakipuni johtua e-pillereistä. Vastaus oli: “Ei missään nimessä, ei nämä sellaista oo ikinä aiheuttanu”. Zoylien kanssa sama meininki jatkui, ja minulle alkoi tulla ihottumaa, vaikken ikinä ole ollut yliherkkä millekkään. Sain myös nokkosihottuman yllättäen.

    Tämän jälkeen vaihdoin Yasmineihin. Nämä vaikuttivat selvästi mielialaani. Kahden kuukauden käytön aikana sain järjettömiä raivokohtauksia, ahdistuskohdauksia ja olin huonolla tuulella kaiken aikaa. Poikaystäväkin totesi, etten ole enää oma itseni ja heitin pillerit samantien roskiin. Vaihdoin Yazzeihin takaisin. Mieliala tasoittui ja sujui muuten ongelmitta, mutta ripulikohtaukset pahentuivat. Ne alkoivat myös vaikuttaa käytökseeni, aloin pelätä kohtauksia niin paljon etten aina halunnut lähteä kylään tms, koska pelkäsin kohtauksen tulevan juuri sielä. Ja se tarkoitti sitä, että olisin istunut puoli tuntia pöntöllä täristen ja itkien. En edes osaa kuvailla kuinka kovaa se sattui!

    Lopulta varasin ajan lääkärille. Tein laktoosi, diabetes, keliakia ymym tuhannet testit. Kysyin lääkäriltä myös, että voisiko se johtua pillereistä – alkoihan oireet samaan aikaa. Vastaus oli ei. Lääkäri sanoi että olen varmasti allerginen jollekkin. Olin niin turhautunut kaikkeen, että päätin kokeilla vielä nuvaringsejä, koska en halunnut kokeilla e-pillereiden lopettamista raskauden pelosta. Ehkäisyrengas ei sopinut ollenkaan, puolessa välissä heitin sen vihaisena roskiin, koska mielialani alkoi taas heitellä. Poikaystäväni totesi myös, että minulle ei enää yhtään hormoneja.

    Ja kas kummaa, kertaakaan hormonien lopettamisen jälkeen minulla ei ole ollut ripulikohtausta. Olen niin saakelin onnellinen ja postiviinen kaiken aikaa, emme ole edes riidelleet poikaystäväni kanssa kertaakaan lopettamisen jälkeen. En ole enää myöskään saanut allergiaa esim. pesuaineista. Sänkypuuhat haluttavat taas! Olen niin täynnä elämää jopa keskellä arjen rasitusta ensimmäistä kertaa 2,5 vuoteen. Paras päätös mitä olen IKINÄ tehnyt.

    Ehkäisyn hoidamme nykyään komdomeilla sekä jo kommenteissa mainitulla ehkäisytietokoneella, johon todellakin suosittelen tutustumista!!! Suomalaisilla on niistä niin vähän tietoa että ennakkoluuloja on paljon – niin myös itselläni oli. Kulutin kokonaiset kaksi vuorokautta tutkien laitteen käyttöä ja käyttökokemuksia, en löytänyt kuin yhden negatiivisen kommentin. Ehkäisytietokoneen ehkäisyteho on todistetusti parempi kuin e-pillereillä “vihreinä päivinä”, se on hormoniton ja kestää käytössä kymmenen vuotta. Meille se oli ihanteellinen, koska elän vakituisessa parisuhteessa ja pelkkä kondomien käyttö olisi vähän tympeää. :)

    E-pillereiden lopettamisen negatiivisena puolena huomasin myös ihoni ja hiusten rasvoittumisen. Menkkakipuja pelkään kyllä vieläkin, toivon että ikä niitä helpottaisi. Syön myös mieluummin kerran kuukaudessa tujuja särkylääkkeitä kuin ympäri vuoden kehoani sekoittavia hormoneja.

    Itse toivon myös sydämeni pohjasta, etteivät terkkarit antaisi teineille e-pillereitä. Kondomien käyttö on oikein oiva vaihtoehto, varsinkin koska se suojaa sukupuolitaudeilta. Tietenkin e-pillerit ovat joillekin hyvä vaihtoehto, olemme niin erilaisia. Mutta itseäni alkoi ahdistamaan, kuinka paljon ne muokkasivat myös minua persoonana. Olen itsevarma, kaunis nuori nainen. Olen aina rakastanut elämää ja itseäni. Kuinka minut pystyi muuttaa siihen kuntoon, että itkin kotona koska olen “ruma” ja “hyödytön”. Voi hyvänenaika, en pysty edes kuvitella sanovani noita sanoja ikinä enää. Minä rakastan itseäni ilman hormonihirviötä :)

  • Reply
    Tanya
    27.11.2013 at 11:44

    Olipa hienoa, että löysin tämän blogikirjoituksen juuri, kun etsin aiheesta tietoa ja kokemuksia! Olen melkein 15 vuotta syönyt Mercilon-pillereitä, ja lopetin ne jokin aika sitten. Minusta on tullut kuin eri ihminen, olo on itselläkin ikään kuin sumuverho olisi vedetty silmien edestä pois. Pitkästä aikaa minulla on paljon tunteita, ja olen itkenyt (mitä en ole tehnyt 10 vuoteen). On ilon tunteita, mutta myös raskasta surua ja ahdistusta, toivoa, intoa, energiaa, väsymystä, kaikkea…olo on kuin vuoristoradalla, mutta vihdoin viimein tunne olevani ELOSSA! Olen tehnyt yhtäkkiä aivan “älyttömiä” elämänkäänteitä, ja epäilin jo omaa mielenterveyttäni, siis olenko “sekoamassa”. :) Sitten aloin miettiä, voiko pillerien lopettamisella olla näin radikaali vaikutus? Näitä kirjoituksia luettuani ajattelen, että ehkä näin on. Eipä huvita enää syödä pillereitä koskaan. Aikoinaan ne toki ovat auttaneet akneen ja ihon rasvaisuuteen, mutta tuskinpa tuota akneongelmaa enää yli 30-vuotiaana tulee (?). Pääasia, että voi tuntea olevansa… alive.

  • Reply
    Riku
    12.12.2013 at 22:48

    Hei,

    Tyttöystäväni ehdotuksesta luin hieman keskustelua ja en voinut olla kommentoimatta. Miehenä en tietenkään voi jakaa omia kokemuksiani pillereiden käytöstä, mutta lääkärinä haluaisin kuitenkin kirjoittaa muutaman sanan.

    Pillereiden niinkuin kaikkien muidenkin hoitojen aloitus tapahtuu aina potilaan henkilökohtaisella päätöksellä. Lääkäri voi vain suositella erilaisia hoitovaihtoehtoja, mutta jotta potilas voisi tehdä mahdollisimman hyvän päätöksen lääkärin kuuluu antaa potilaalle mahdollisimman tarkkaa ja oikeanlaista tietoa hoitomuodosta. Tämä on tällä hetkellä erittäin vaikeaa, kun sosiaalisessa mediassa ja lehdistössä pyörii niin paljon vääränlaista tietoa lääkkeistä ja niiden turvallisuudesta. Erityisen sensaatiohakuista ja vääränlaista tiedotusta lehdistö ja erilaiset yhdistykset ovat antaneet rokotteista, vaihdevuosien hormonikorvaushoioista ja e-pillereistä. Kahdesta viimeksimainituista tehdään vuorotellen noin neljän vuoden välein isot otsikot keltaisessa lehdistössä.

    Tälläkin hetkellä moni nuori nainen miettii aloittaisiko e-pillerit. Oikein käytettynä ne ovat erittäin turvallinen ja varma ehkäisymuoto. Vaikka tietyt merkit ovat nousseet esiin mediassa, tutkimuksissa ei voida osoittaa minkään pillerin olevan turvallisempi tai aiheuttavan enemmän komplikaatioita, kuin toisen. Pillerit on todettu monella tavalla hyviksi nuorille naisille. Ne myös hoitavat monia oireita esim. kuukautiskipuja, endometrioosia, epäsäännöllistä vuotoa, aknea ym. Ne ovat lisäksi helppokäyttöisiä, edullisia ja eivät vaadi samanlaista kellontarkkaa ottoa, kuten progesteronia sisältävät minipillerit, joilla taas ei ole kohonnutta tulppariskiä.

    On tietenkin muitakin hyviä ehkäisymenetelmiä, joista kannattaa keskustella esim terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa. Hormonikapseli on yleistymässä. Kapseli sisältää progesteronia, jolla ei ole todettu minkäänlaista veritulppariskin kohoamista. Kierrukatkin (hormonikierrukka, jonka progesteronivaikutus on lähestulkoon pelkästään paikallinen ja kuparikierrukka) ovat erittäin varmoja ehkäisymenetelmiä, mutta ne ovat myös hankalia ja kivuliaita laittaa nuorelle synnyttämättömälle naiselle, kokemusta on laittamisesta…

    Kondomia kannattaa tietenkin käyttää sukupuolitautien ehkäisyyn, mutta raskauden ehkäisyssä se on todettu valitettavan huonoksi. Oikein käytettynä kondomi ehkäisee raskauksia noin 98%. Sen todellinen raskauksien ehkäisevä teho on tutkimusten mukaan surkea, vain noin 80%. Tämä ei välttämättä ole yli 20 vuotiaalle vakituisessa parisuhteessa elävälle iso ongelma, mutta 14 vuotiaalle tytölle en voi suositella kondomia ainoaksi ehkäisyvälineeksi.

    Toivottavasti tekstini herättää jotain ajatuksia! Oli myös kiinnostava lukaista kommentteja, en aikaisemmin ole lukenut blogeja.

    Parhain terveisin
    Riku

  • Reply
    Ulrica
    18.2.2014 at 02:28

    Viitaten edellä esitettyyn lääkärin kommenttiin e-pillerit ovat varmasti oiva keino teiniraskauksien vähentämiseen. Teini-iässä vastuullista käytöstä kondomin käyttämisen suhteen ei voi olettaa. Monille teineille e-pillerit ovat lisäksi eräänlainen kulmakivi aikuiseksi kasvamisen matkalla.

    Omat kokemukseni e-pillereistä ovat samat kuin monilla täällä eli huonot. Pillereiden lopettaminen oli järkytys. Tuntui kuin harmaa huivi olisi nostettu silmiltäni ja näin taas värit ympärilläni. Tanyan sanoin, koin olevani taas elossa. Kuinka monta vuotta olin turhaan kulkenut sumussa? Nykyisin ehkäisykeinona keskeytetty yhdyntä. Olen parisuhteessa, joten jos vahinko tapahtuu, niin sitten tapahtuu.. tosin yllätyksiä ei ole tähän mennessä tullut.

  • Reply
    Anna
    15.7.2014 at 23:14

    Löysin blogin ja postauksen etsiessäni tietoa itselleni ajankohtaiseen asiaan/ongelmaan. Ja tässä minun kokemukseni.
    Lopetin pillerit 5kk sitten syötyäni niitä todella kauan. Nopeasti laskettuna vähän yli 10 vuotta (huih..). En sinänsä kadu niiden syömistä silloin, koska kärsin silloin todella huonosta ihosta, joka teini-ikäisenä aiheutti niin monet itkut iltaisin ja pillereiden ansiosta iho parani. Silloin en todellakaan miettinyt pillereiden haittavaikutuksia tai pitkäaikaisvaikutuksia, nuorena kun olo on niin “kuolematon” eikä ymmärrä ajatella pidemmän päälle. Olin valmis ihan mihin vain että saa vain kamalat näpyt naamasta pois. Ja kyllä ne pillerit siihen auttoikin enkä tämän takia halua pillereita täysin mollata.
    N.5 vuotta sitten kokeilin pillereiden lopettamista, koska sinkkuna en kokenut niitä tarvitsevan, ja olin muutaman kuukauden ilman. Näppyjä alkoi tulemaan, ja aloitin pillerit uudestaan.
    Nyt ollut 3 vuotta vakituisessa suhteessa ja n.vuosi sitten aloin pohtimaan pillereiden “terveellisyyttä” ja päädyin niiden lopettamiseen 5kk sitten. En silloin niitä syödessäni tuntenut mullistavia haittavaikutuksia, alkoi vain inhottamaan ajatus siitä, että syön hormoneja, ja varsinkin kun syönyt niitä niin kauan.
    Näppyjä alkoi tulemaan, ei nyt kovin paljoa, mutta sen verran että tottuneena täydelliseen ihoon on tehnyt pari kertaa mieli aloittaa taas. Yritän olla pitkäjänteinen ja odotella että iho rauhoittuu.
    Itse en tunnista suuria eroja mielialoissa syödessä pillereitä tai ollessani ilman. Niihin pillerit ei siis tunnu vaikuttavan.
    Samaan aikaan kun lopetin pillerit, minulla oli myös kevään pääsykokeet. Huomasin, että hiuksia alkaa lähtemään, mutta laitoin kaiken pääsykoestressin piikkiin. Vasta pari päivää sitten tajusin, että tämäkin saattaa johtua pillereiden lopettamisesta ja löysin tälle tukea monien muiden kokemuksista. Iho rasvoittuu ja kiiltää ja tukka rasvoittuu ja lähtee.. argh. Olo ulkonäöllisesti todella epäviehättävä mutta silti jollain tapaa rauhallinen kun tietää ettei tunge enää ylimääräisiä hormoneja kehoon.
    Pillereiden lopettamisen aikaan aloin muutoinkin elää terveellisemmin ja urheilemaan enemmän ja laihduin jonkin verran, mikä laihtumisen sitten aiheuttikin. Pillereiden lopettamisen jälkeen ensimmäistä kertaa tunnen kropassani milloin menkat ovat alkamassa. Tuntuu, että pystyn kuuntelemaan kroppaani enemmän kun en syö pillereitä.
    Aluksi söin pitkään dianenovaa jonka jälkeen cypretyliä ja pari kuukautta ennen lopettamista lääkäri määräsi vähempihormonisemman (?) Yasminellen. Ehdin syödä sitä pari kuukautta ennen lopettamispäätöstä.
    Lääkärin vastaanotolla pillerimerkkiä vaihdettaessa kerroin myös omituisesta vaivasta, kun rinnoista jo pidemmän aikaan oli tihkunut maitoa tms jonka lähinnä huomasin tahroina rintaliiveissä. Ainakin prolaktiini hormoniarvo oli normaali, en muista otettiinko kilpirauhasarvoja. En ole siis koskaan ollut raskaana joten vaiva on harvinainen. Olin lukenut vaivoista, jotka monelle on alkanut vasta pitkän pillereiden käytön jälkeen. Ensin en osannut syyttää pillereitä tästä sillä “olihan vaiva alkanut jo ennen niiden lopettamista”. Nyt kuitenkin luettuani niin monista erilaisista haittavaikutuksia, pidän todennäköisempänä syynä tähän hormonaalista epätasapainoa. Hetken aikaa vielä seuraillaan tilannetta, jonka jälkeen takaisin lekurille. Seuraavalla kerralla osaan myös mainita runsaasta hiustenlähdöstä.
    En tiedä, saattaa olla että lääkäri ehdottaisi uudelleen pillereiden aloittamista jotta oireet katoaisivat, mutta en halua pillereillä hoitaa oireita, vaan haluan hoitaa aiheuttajan jotta oireita ei tulisi.
    Vielä en tiedä minkä ehkäisyn tilalle ottaisi, tähän asti menty kondomeilla mutta ne ei jotenki sovi meille. Taitaa jäädä viimeiseksi vaihtoehdoksi keltarauhashormoniehkäisy (hormonikierukka, minipillerit, rengas). Näiden haittapuolista taas lukenut syntyneestä aknesta, epäsäännöllisistä menkoista ja kokonaan poisjäämisestä (mikä sinänsä kiva mutta tuntuu niin epäluonnolliselta??). Ehkäpä sitä täytyy kuitenkin kokeilla :) Jaoin oman kokemuksen sillä itse koin, että kaikki tieto mitä saa lukea toisten kokemuksista, auttaa tekemään omia päätöksiä :) Tsemppiä kaikille saman asian kanssa painiville :)!

  • Reply
    s
    4.4.2017 at 11:04

    Tiedonjaon vuoksi koen lähes velvollisuudekseni kertoa tämän totuuden: pillereitä käytetään myös sairauden hoitoon, ainakin endometrioosin vuoksi. Se todellakin on joskus _välttämättömyys_, eikä vain “ylimääräistä” hormonia. Ne, jotka on tarvinut pillerit nimenomaan ehkäisyyn, ei useinkaan ajattele tai tiedä toista puolta. Ehdottomasti ymmärrän jos haluaa jonkun toisen vaihtoehdon, jos kerran voi valita, mutta mulla särähtää se kommentti kun niin moni puhuu “ylimääräisestä”. Pillerit voi parhaimmillaan säästää invalidisoivilta kivuilta ja muilta endon oireilta. Joten otetaanhan huomioon kaikki tarvitsijat tai vaihtoehtoon siirtyjät, syynsä kullakin :)

  • Reply
    Porkkana
    6.7.2020 at 11:59

    Vanha postaus, mutta haluan myös ilmaista oman mielipiteeni ja kokemukseni siltä varalta että joku asiaa pohtiva tänne eksyy, kuten itsekin eksyin. Nämä kommentit kun edustavat vahvasti vain vastaan-näkökantaa ja mielestäni e-pillereitä demonisoidaan liikaa tällä “luonnollisuuden” aikakaudella. Pillereitä on toki helppo syyttää vaikkapa painon noususta, mutta usein kokonaisuus ratkaisee ja terveellisesti elävälle, liikkuvalle, tupakoimattomalle nuorelle ilman perimärasitusta riski veritulppaan on todella pieni (raskaana oleville se on moninkertainen siihen verrattuna).

    E-pillerit todella toimivat osalle myös lääkkeenä, eikä oman kehon “normaali” hormonitasapaino aina ole välttämättä kunnossa tai optimaalinen. Itselleni pillereiden lopettaminen ja hormonikierukkakokeilu puhkaisi aikuisiän aknen ja seborrooisen ekseeman. Pahat mielialavaihtelut ja ahdistus jatkuivat vielä lähes vuosi laittamisen jälkeen. Itse löysin tasapainon e-pillereillä ja koen taas olevani oma skarppi itseni enkä epätasapainoinen stressipallo. Itselleni ehkäisyn varmuuden tuoma mielenrauha ja parempi iho tuovat niin suuren avun, että hyödyt voittavat pienen kohonneen riskin veritulpasta. Otan mieluummin pientä annosta lisähormonia, kun todella tujuja jälkiehkäisycoctaileja satunnaisesti, jotka voivat pistää kropan myös melko sekaisin. Itse olen onneksi onnekas, sillä olen löytänyt sopivan merkin eikä pientä kuukautisia edeltävää turvotusta lukuunottamatta sivuvaikutuksia ole.

    Toki jos mahdollista on, kannattaa suosia matalampihormonisia pillereitä, mutta näitä samoja hormoneja kuitenkin myös oma keho tuottaa. Itse siis koen sen niin, että varsinaisesti mitään keinotekoista en kroppaani laita, mutta ymmärrän myös muut näkökannat. Fiilis “luomuna olemisesta” voi monille olla ratkaisevaa henkisen hyvinvoinnin kannalta, mutta se ei automaattisesti tee ihmisestä terveempää tai ole aina paras ratkaisu. Toki silloinkin kannattaa miettiä, mitä kaikkea muuta “ylimääräistä” kroppaan laittaa (kosmetiikka, ravintolisät yms.).

    Tulipa stoori, mutta halusin tuoda myös positiivisen kokemuksen esille. Mielestäni yksipuolinen uutisointi ja lobbaus on aina huono asia ja myös lääkäreiden tulisi informoida sekä positiivisista, että negatiivisista puolista sekä selvittää tarkemmin vasta-aiheita yhdistelmäehkäisyn käytölle. Vain kokeilemalla löytää itselleen sopivan ehkäisyn.

  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *